Meditatie is toch iets zweverigs?

Twintig jaar geleden wist ik bijna niets over meditatie. Ik had een vaag beeld van Japanse monniken die hun geesteskracht testten door urenlang in ijskoude beekjes te zitten. Niks voor mij. Later, op zoek naar ontspanning en rust in mijn hoofd, vond ik mezelf toch bij een meditatieklas. Het bleek veel gewoner en plezieriger dan ik dacht. En gelukkig bleek het ook veel praktischer dan de exotische beelden die ik ervan had.

Tijd dus om wat illusies over meditatie uit de wereld te helpen! Hieronder een aantal vragen beantwoord die ik vaak te horen krijg bij trainingen:

Veelgestelde vragen voor zorg- en hulpverleners

Meditatie is toch iets zweverigs?

Integendeel! Meditatie laat je juist veel objectiever je eigen reacties, gevoelens en gedachtes observeren. Het is niet bedoeld om je te laten zwelgen in feel-good emoties maar eerder om niet overweldigd te raken door reacties zoals stress, piekeren of verdriet. Meditatie helpt je juist om je gegrond en stabiel te voelen ook als anderen veel emoties hebben.

Moet je urenlang mediteren om er baat bij te hebben?

Nee, zelfs als je regelmatig korte periodes mediteert kan het een positieve effect hebben op je hersenen en dus op je gemoedstoestand.

Zijn alle meditaties hetzelfde?

Nee, er zijn verschillende soorten meditaties met verschillende doeleinden. Sommigen zijn bijvoorbeeld bedoeld als ontspanningsmiddelen, of om je zelfbeeld te verbeteren. De methode die wij gebruiken is over vele generaties getest en bewezen als middel om je natuurlijke aandacht, gewaarzijn en compassie te versterken. Hierdoor kun je meer welzijn en helderheid ervaren en een gezondere betrokkenheid voelen voor anderen.

Ik heb geen tijd om rustig te zitten op mijn werk. Hoezo dan meditatie voor zorg- en hulpverleners?

“Rustig zitten” is eigenlijk de formele meditatie die je misschien thuis zou doen, in je lunchpauze of tijdens een meditatieles. Maar in werktijd zijn er talloze informele applicaties voor meditatie die jou kunnen helpen! Hier een paar voorbeelden:

  • wanneer je open en aandachtig probeert te luisteren naar een patiënt, cliënt of collega
  • als je op een taak focust zonder te worden afgeleid door de drukte om je heen
  • wanneer je observaties moet maken bij een patiënt of cliënt
  • als hulpmiddel om je rust te bewaren terwijl je slecht nieuws deelt met iemand

Met een beetje creativiteit zul je nog veel meer toepassingen ontdekken!

Word ik niet onverschillig of een beetje sloom van meditatie? Ik moet wel scherp kunnen blijven!

Nou, als je deze methode goed toepast word je juist helderder, scherper en kun je soms efficiënter handelen. Je ziet sneller wat er aan de hand is en wat er nodig is. Het is vaak vooral de eindeloze stroom van gedachten en reacties die we hebben die ons afleidt en vertraagt in ons werk!

Moet ik op een speciale plek zitten als ik mediteer?

Het helpt als je een rustige plek hebt of waar je in ieder geval niet in gesprek hoeft te gaan met anderen. Nog beter is om een mooie, inspirerende plek voor jezelf te maken thuis – een omgeving waar je makkelijk tot rust komt en waar je gaat zitten om te mediteren. Je kunt op een stoel zitten of een kussen – zolang je rug recht kan zijn en je comfortabel kunt zitten!
Maar je kunt meditatie ook overal gebruiken waar je het nodig hebt – ergens op een stoel in de gang of op een bankje in de zon tijdens je pauze! Als je een blokje omloopt kun je ook loopmeditatie toepassen.

Eigenlijk is de methode van meditatie helemaal niet moeilijk. Waar het meeste werk zit is in het wennen eraan om gefocust, gewaar en ruim te zijn.

Kijk hier voor nog meer voordelen van meditatie voor zorg- en hulpverleners. 

Wat is jouw vraag over meditatie? Laat het ons weten via info@carespace.nl.

Annie Birken

Annie Birken

Met het starten van CareSpace heb ik één grote wens: dat iedereen de ondersteuning en tools mag hebben om met verlies, ziekte en sterven om te kunnen gaan. Ik gun iedereen de mogelijkheid om eigen grond te vinden in moeilijke tijden.

Deel dit bericht

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp