Ruimte voor aanwezigheid

Zorgen voor anderen over langere periodes is niet makkelijk vol te houden. Als we teveel meevoelen met pijn of verdriet (empathie) leidt dit tot burnout. Als we te weinig aandacht voor onze eigen behoeftes hebben, wordt de zorg zwaar en onbevredigend. Compassie, aan de andere kant, geeft energie en veerkracht.

Compassie

We kennen allemaal situaties waarin we het moeilijk vinden om sympathie op de brengen voor een ander.  Of juist om afstand te nemen van het probleem of verdriet van een ander. Compassietraining verdiept je begrip van jezelf en de ander en van wat werkelijk nodig is. Het versterkt je gevoel van betrokkenheid, zonder dat je andermans problemen op je neemt. Compassie kan ook betekenis geven aan pijnlijke situaties, waardoor we ze makkelijker kunnen accepteren.

Methoden

De stapsgewijze training in compassie begint met vriendelijk voor jezelf zijn en kent vele praktische toepassingen.

Liefdevolle vriendelijkheid voor jezelf en anderen

Voor het ontwikkelen van onvoorwaardelijke waardering en een gevoel van warmte voor jezelf en anderen.

  • Tegengif voor een laag zelfbeeld
  • Betere acceptatie van moeilijke/pijnlijke gevoelens
  • Neemt blokkades weg in relaties met anderen
  • Brengt een gevoel van verbondenheid met anderen
  • Heeft een helende impact op rouw en verdriet
  • Helpt onvoorwaardelijke waardering voor onbekenden te hebben, dus zelfs voor mensen die we niet mogen

Gedeelde menselijkheid

Als we moeite hebben om de ander te begrijpen of met de ander te communiceren, helpt het om te focussen op wat je met die persoon gemeen hebt, in plaats van op de verschillen.

  • Bevordert tolerantie wanneer het gedrag van de ander moeilijk te begrijpen is
  • Helpt culturele en andere verschillen te overbruggen
  • Voorkomt eenzijdige focus op negatieve aspecten van de ander
  • Brengt een meer gebalanceerd beeld van de ander
  • Vermindert gevoel van afstand door gemeenschappelijke aspecten te benadrukken in plaats van verschillen

In de schoenen van een ander staan

Wat heeft de ander werkelijk nodig? Het kan – om welke reden dan ook – soms moeilijk zijn om dit te ontdekken. Dan helpt het om in gedachten jezelf in de plaats van de ander te stellen.

  • Iemand kunnen begrijpen vanuit zijn of haar perspectief
  • Meer inzicht in wat een ander nodig heeft
  • Een genuanceerder beeld van de ander
  • Vermindert het ‘in hokjes plaatsen’ van mensen
  • Haalt je uit je eigen oordeel en wereldbeeld

Compassie voor jezelf en je omgeving

Tonglen is een eeuwenoude methode voor het opwekken van compassie, waarmee je lijden en negativiteit in iets behulpzaams kunt veranderen. Zo ondermijn je je afkeer voor moeilijke of pijnlijke situaties en je neiging om je vast te klampen aan een gunstige resultaat.

  • Minder angst voor pijn en lijden
  • Je ontwikkelt moed
  • Meer gelijkmoedigheid onder alle omstandigheden
  • Minder hoop en angst in snel veranderende situaties
  • Beter in staat om anderen te helpen zonder zelf leeg te lopen
"Compassie is geen relatie tussen de genezer en de gewonden. Het is een relatie tussen gelijken. Alleen als we onze eigen duisternis goed kennen, kunnen we aanwezig zijn met de duisternis van anderen. Compassie wordt echt als we onze gedeelde menselijkheid herkennen."
Pema Chödrön

Hoe kunnen we je ondersteunen in jouw zorg voor anderen?