Ruimte voor stressreductie

Door stress, vermoeidheid en zorgen kunnen we uit het oog verliezen wat nodig is voor onszelf en/of voor anderen. Hoe vinden we rust en helderheid tussen alle snel veranderende dingen, of creëren we rust voor een ander? Door te mediteren schep je de juiste ruimte en vertraag je stressreacties.

Door meditatie leer je je minder door je eigen zorgen en angsten te laten leiden en beter beslissingen te nemen. In plaats van druk te voelen, leer je jezelf kalm te houden, zelfs in stressvolle situaties.

Methode

De meditatie methode die wij bij CareSpace gebruiken is een authentieke methode uit de boeddhistische traditie. Naast mindfulness (aandachtig zijn) pas je gewaarzijn toe. Je ervaart een gevoel van helderheid en openheid, wat inzicht en rust met zich mee kan brengen.

Voordelen voor professionele zorgverleners

  • Stress reductie
  • Goede zelfzorg methode, waardoor minder kans op burnout
  • Betere beslissingen nemen
  • Een basis zijn voor zelf-reflectie

Voordelen voor mantelzorgers

  • Je leert beter emotionele afstand nemen
  • Hierdoor kunnen je beslissingen minder beïnvloed worden door emotie of gehechtheid
  • Je kunt je eigen behoeftes beter onderscheiden van die van je naaste
  • Je kunt het verloop van het ziekte-/stervensproces makkelijker accepteren
  • Je kunt makkelijker schakelen tussen je zorgtaak en de rest van je leven

Voordelen voor zieken/rouwenden

  • Je kunt jezelf makkelijker kalmeren waar nodig
  • Je leert je emoties beter te accepteren
  • Je leert minder bang te zijn voor je eigen reacties
  • Je leert inzien dat pijn en emoties die je ervaart veranderlijk zijn, waardoor ze minder zwaar zijn
“Het beoefenen van meditatie kan ons helpen onze “sanity” te bewaren en ons te verbinden met onze fundamentele goedheid. Dit kan therapeutisch en diep helend zijn voor zowel de zorgverlener als de zorgontvanger.”
Kirsten Deleo, vertaald uit “The Arts of Contemplative Care”

Hoe kunnen we je ondersteunen in jouw zorg voor anderen?